La cuina es vida és un espai dedicat a la gastronomia que et convida a dir la teva, vers qualsevol inquietud relacionada amb el món dels fogons.

11/4/08

Conèixer el producte


Parlar del producte seria molt extens, per la seva quantitat i varietat que ens presenta el mercat.
El nostre objectiu és poder identificar el producte que estigui en el seu punt òptim per tal de assegurar-nos tot una sèrie de qualitats tan dietètiques com culinàries.
La complexitat dels productes ens fa dividir-los en diferents famílies, cadascuna d’aquestes les podríem a l’hora dividir en altres famílies.

La carn, dintre d’aquesta tindríem que diferencia, la que és més vermella, com ara la vedella, el bou, el cavall, etc. amb la blanca, la carn de porc, el conill o el pollastre.

 La carn vermella al igual que la caça necessita repòs, podríem dir llavors que contra més dies tingui millor. Per que la fibra del animal, el múscul, pugui transformar-se en una carn tendra i melosa, em de deixar-la madurar d’una manera controlada.
Em de triar una carn amb un vermell viu, evitant peces amb molt de greix exterior ja que pertanyen habitualment a animals que no tenen cap activitat física, acumulant aquest greix gens recomanable. Es recomanable triar carn amb una capa fina de greix exterior i més aviat de color groguenc, denota edat i una activitat física que es nota a taula.
El greix adequat, el “bo”! el trobarem a l’interior de la carn, formant petits puntets blancs o de manera vetejada, aquest li aporta més melositat i sabor, evitant que quedi eixut al cuinar-lo.
 La carn blanca, generalment te una caducitat molt més curta, on detectarem unes olors inadequades o un tacte una mica enganxifòs. Comprarem sempre carns amb un color sonrosat i brillant. Comprant només el que farem servir en un temps curt, per conservar-ho el menys possible a casa. Com més manipulat, desossat i tallat estigui menys temps aguantarà. Evitant que suí, expressió atribuïda per canvis de temperatura, per una excessiva o precària conservació.
 Em d’extrema la precaució en els preparats carnics, com es el cas de mandonguilles, hamburgueses o carn picada, es preferible tenir confiança amb el nostre carnisser i a poder ser triar les peces de carn per què ens ho prepari davant nostre. Adquirint carns vermelles, amb colors vius, refusant les ennegrides per les puntes o les que han estat molt esposades al contacte amb l’aire.

La carn i les seves proteïnes ens ajuden a desenvolupar l’agilitat mental, un producte vital per l’evolució de l’home, som el que som gràcies als nostres avantpassats caçadors.

9/4/08

La merluza del Cantábrico, una de las especies más afectadas por el anisakis



Los túnidos, por el contrario, son los que están más a salvo de este parásito

Al anisakis, un parásito transparente de dos o tres centímetros de longitud, le gusta alojarse en la merluza del Cantábrico. El riesgo de contraer las dolencias gástricas que provoca este gusano es mayor aquí que en otras especies de pescados, sobre todo si la merluza que se consume no ha sido congelada antes durante 24 horas y está cruda, marinada o poco hecha. Por el contrario, la familia de los túnidos es la menos afectada por el anisakis, que se esconde en las cavidades abdominales y en los músculos de los peces.

Así se puso de manifiesto en una conferencia pronunciada ayer en el marco de la XXXV Semana Médica de Bilbao, que organiza la Academia de Ciencias Médicas. María Teresa Audicana, especialista del servicio de Alergología del Hospital Santiago de Vitoria, aseguró que el anisakis «es más común de lo que se piensa, si bien en la mayoría de los casos ocasiona simplemente ligeras molestias digestivas que no suelen asociarse al consumo de pescado».

La ingestión de anisakis puede provocar «reacciones alérgicas graves entre la población más sensible», con fuerte dolor abdominal, vómitos o espasmos musculares, similares a una gastroenteritis, una apendicitis o una obstrucción intestinal, explicó Audicana. Pero en la mayoría de los casos, los síntomas «son leves y comunes a otros cuadros de alergias a alimentos, como dermatitis o rinitis», precisó la experta.

En 1994, el hospital vitoriano detectó el primer caso de 'shock' anafiláctico en España, y también a nivel mundial, por anisakis. Desde entonces, se han producido importantes avances en el diagnóstico y el tratamiento de estos casos. Desde diciembre de 2007, los restaurantes que sirven el pescado poco cocinado o crudo están obligados a congelarlo previamente y durante 24 horas para evitar el riesgo de anisakiasis.

Información extraida de consumaseguridad

EL ajo no previene las enfermedades cardiovasculares


Un estudio estadounidense revela que el ajo, en forma de distintos tipos de preparados y a pesar de ser uno de los suplementos dietéticos más consumidos, no ha demostrado todavía una de sus propiedades más interesantes para mantener la salud: la disminución del LDL o colesterol perjudicial. Sin embargo, el estudio, publicado en la revista Archives of Internal Medicine no descarta otras propiedades favorables de este alimento.
Los supuestos beneficios medicinales del ajo se basan sobre todo en una sustancia, la alicina, que contiene azufre y que no está en el ajo entero, ya que sólo se produce cuando se machaca o se pica el ajo crudo, y se descompone con el calor

EL BO, SI SINGULAR…DOS VEGADES BO


Les bases de la gastronomia catalana s’ assenten en la trilogia de blat, oli i vi, però es caracteritza a més per el consum de productes naturals i estacionals: fruites, fruits secs, verdures, hortalisses, peixos i mariscs, llegums, productes del porc, herbes aromàtiques, etc., i lo més significatiu: la gran combinació i la singularitat d’aquesta en les elaboracions.

La cuina catalana es divideix en cuina de muntanya i interior, on destaquen les carns de corral, vedella i derivats del porc, els productes del bosc (bolets, mel, etc.), productes d’horta (verdures, hortalisses, cargols, etc.) i del mar el bacallà. I la cuina marinera, amb excel·lents peixos i mariscs partícips en gran nombre de guisats, ben acompanyats de fideus, patates, arròs, fruits secs, etc.
Josep Valle